Tzatziki: Příloha řečtější než sám Olymp

Veganský recept na tzatziky

Tzatziki jsou snad nejklasičtější příloha nebo salát řecké kuchyně. A i když určitě najdete tradičnější, kreativnější, lepší nebo chutnější způsob podávání než s obyčejnou Šumavou, jako je tady na fotce, chutnají tzatziki dobře i samotné nebo právě s pečivem. Konec konců jsou taky nesmrtelnou klasikou mezi regálovými pochoutkami, jako je vlašský nebo třeba pařížský salát.

Všechen kopr nemusí skončit jako koprovka

Když se řekne tzatziki, tak vás nejspíš hned napadne, že budete potřebovat okurku, kopr a jogurt – v našem případě rostlinný. Tahle kombinace je fresh a na jihu Balkánu o ní neví jenom Řekové. Také Bulhaři používají tuhle kombinaci na jejich tradiční recept tarator, na který potřebujete v podstatě ty samé ingredience a vlašské ořechy navíc, takže na ní asi něco bude.

No zkrátka, jestli nevíte co s přebytečným koprem, který se vám už třeba nevešel do koprovky, tak jsou tzatziki jasná volba. I když jste možná stejně jako já ještě z „předveganských dob“ trpěli despektem k mastným lahůdkářským salátům v plastových vaničkách, domácí zdravější provedení zcela mění pohled na věc.

Ingredience:

  • ½ větší okurky
  • 300 g rostlinného jogurtu
  • 2 lžíce olivového oleje
  • 2-3 stroužky česneku
  • ¼ šálku nasekaného kopru
  • šťáva z půlky citrónu
  • sůl

Recept:

Okurku rozkrojte, zbavte semínek a pak nastrouhejte na hrubo a vymačkejte z ní vodu.

Potom si do mísy dejte jogurt, prolisovaný nebo utřený česnek, nasekaný kopr, šťávu z citrónu, olivový olej a promíchejte, dokud se tekuté přísady nespojí a osolte podle chuti. Česnek, kopr a citrón nemusíte dávat od začátku všechen najednou, abyste případně taky mohli přidávat podle vlastní chuti.

Jakmile máte hotovo, můžete hned podávat nebo ideálně nechat ještě vychladit v lednici, kde vydrží až 5 dní. Jako příloha se hodí třeba k falafelu nebo salátu tabbouleh.